Spectrum, gevestigd aan de Wijnhornsterstraat 196, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.
Contactgegevens:
www.spectrumleeuwarden.nl
Wijnhornsterstraat 196
058 – 215 7111
info@spectrumleeuwarden.nl
Persoonsgegevens die wij verwerken
Spectrum verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze
diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt. Hieronder
vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
– Voor- en achternaam
– Geslacht
– Adresgegevens
– Telefoonnummer
– E-mailadres
– IP-adres
– Internetbrowser en apparaat type
– Bankrekeningnummer
Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken
Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen
over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar. Tenzij ze toestemming
hebben van ouders of voogd. We kunnen echter niet controleren of een
bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn
bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er
gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming.
Als je er van overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke
gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met
ons op via info@spectrumleeuwarden.nl, dan verwijderen wij deze
informatie.
Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken
Spectrum verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
– Het afhandelen van jouw betaling
– Verzenden van onze nieuwsbrief en/of reclamefolder
– Je te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren
– Je te informeren over wijzigingen van onze diensten en producten
– Om goederen en diensten bij je af te leveren
– Spectrum analyseert jouw gedrag op de website om daarmee de website te
verbeteren en het aanbod van producten en diensten af te stemmen op
jouw voorkeuren.
– Spectrum verwerkt ook persoonsgegevens als wij hier wettelijk toe
verplicht zijn, zoals gegevens die wij nodig hebben voor onze
belastingaangifte.
Hoe lang we persoonsgegevens bewaren
Spectrum bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om
de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld.
Delen van persoonsgegevens met derden
Spectrum verstrekt uitsluitend aan derden en alleen als dit nodig is
voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou of om te voldoen aan
een wettelijke verplichting.
Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken
Spectrum gebruikt alleen technische en functionele cookies. En
analytische cookies die geen inbreuk maken op je privacy. Een cookie is
een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt
opgeslagen op jouw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij
gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en
jouw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt
en onthouden bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij
hiermee onze website optimaliseren. Je kunt je afmelden voor cookies
door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer
opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen
via de instellingen van je browser verwijderen.
Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen
Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te
verwijderen. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming
voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de
verwerking van jouw persoonsgegevens door Spectrum en heb je het recht
op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek
kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een
computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te
sturen. Je kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering,
gegevensoverdraging van je persoonsgegevens of verzoek tot intrekking
van je toestemming of bezwaar op de verwerking van jouw persoonsgegevens
sturen naar info@spectrumleeuwarden.nl. Om er zeker van te zijn dat het
verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je
identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je
pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het
paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter
bescherming van je privacy. We reageren zo snel mogelijk, maar binnen
vier weken, op jouw verzoek. Spectrum wil je er tevens op wijzen dat je
de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale
toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende
link:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons
Hoe wij persoonsgegevens beveiligen
Spectrum neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt
passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang,
ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als
jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er
zijn aanwijzingen van misbruik, neem dan contact op met onze
klantenservice of via info@spectrumleeuwarden.nl.
Spectrum heeft de volgende maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen:
– Beveiligingssoftware, zoals een virusscanner en firewall.
– TLS (voorheen SSL) Wij versturen jouw gegevens via een beveiligde
internetverbinding. Dit kun je zien aan de adresbalk ‘https’ en het
hangslotje in de adresbalk.
– DKIM, SPF en DMARC zijn drie internetstandaarden die wij gebruiken om
te voorkomen dat jij uit onze naam e-mails ontvangt die virussen
bevatten, spam zijn of bedoelt zijn om persoonlijke (inlog)gegevens te
bemachtigen.
WGBO
Inleiding
Deze wet regelt de relatie tussen patiënt en hulpverlener (artsen, verpleegkundigen, orthopedagogen, psychologen, verloskundigen, fysiotherapeuten, logopedisten, orthopedagogen et cetera). Wanneer een patiënt de hulp van een zorgverlener inroept, ontstaat een geneeskundige behandelingsovereenkomst tussen hen. De patiënt is opdrachtgever tot zorg, hetgeen gedefinieerd wordt als: onderzoek, het geven van raad en handelingen op het gebied van de geneeskunst, die het doel hebben iemand van een ziekte te genezen, ziekte te voorkomen of de gezondheidstoestand te beoordelen, of het verlenen van verloskundige bijstand. De WGBO is dwingend recht, dat wil zeggen dat zorgverleners (of zorgverlenende instanties) en patiënten onderling geen afspraken kunnen maken die in strijd zijn met de WGBO. In de WGBO zijn een aantal spelregels vastgelegd, die voorheen in losse wetten en in rechterlijke uitspraken te vinden waren.
Overzicht regels WGBO
- het recht op informatie door de hulpverlener
- toestemming voor een medische behandeling
- inzage in het medisch dossier
- het recht op een tweede mening of second opinion
- vertegenwoordiging van patienten die niet zelf kunnen beslissen
- recht op privacy
De plichten van de patiënt
De patiënt moet de zorgverlener goed, eerlijk en volledig op de hoogte stellen van zijn problematiek. Met juiste en volledige informatie kan de zorgverlener sneller en beter een diagnose stellen en kan hij beter zorg verlenen. Dit klinkt logisch en redelijk, maar vaak worden uit schaamte, gemakzucht of onverschilligheid, of in de overtuiging dat het onbelangrijk zaken verzwegen of anders voorgesteld. De patiënt moet zo veel mogelijk met de zorgverlener meewerken en adviezen opvolgen. Een andere belangrijke plicht van de patiënt is de zorgverlener te betalen.
Het recht van de patiënt op informatie
Als patiënt hebt u recht op informatie, in begrijpelijke taal, over
uw ziekte, de behandeling, de gevolgen en risico’s van die behandeling
en over eventuele alternatieve behandelingen. De zorgverlener zal, als
dat gewenst en noodzakelijk is, de informatie schriftelijk geven, zodat
de patiënt die nog eens rustig kan nalezen. Als de zorgverlener denkt
dat bepaalde informatie bij de patiënt slecht zal vallen, dan is dat
geen reden om de patiënt deze informatie niet te geven. Alleen als naar
het oordeel van de zorgverlener het geven van bepaalde informatie
ernstig nadeel voor de patiënt zal opleveren, dan verstrekt hij die
informatie niet. De zorgverlener is wel verplicht dit met een andere
zorgverlener te overleggen.
Alleen met voldoende informatie kunt u goed meedenken en meebeslissen
over de behandeling. De WGBO schrijft dit ook voor: u beslist samen met
de hulpverlener wat er gaat gebeuren.
Het recht van de patiënt om geen informatie te willen
Als een patiënt zegt bepaalde informatie niet te willen, dan krijgt hij die informatie niet, tenzij dit ernstig nadeel voor hemzelf of anderen oplevert, dan krijgt de patiënt toch die informatie van de zorgverlener.
Het recht van de patiënt op inzage in zijn dossier
Van iedere patiënt wordt een medisch dossier bijgehouden. Hierin staan alle gegevens die betrekking hebben op uw behandeling. Omdat het dossier gaat over úw lichaam en gezondheid kunt u het uiteraard inzien, met uitzondering van de gegevens die niet over uzelf gaan. Op de hulpverlener na mag niemand anders het dossier inzien, tenzij u daar toestemming voor geeft. Tot inzage dient zo spoedig mogelijk gelegenheid te worden gegeven. U heeft recht op kopieën van uw dossier, waarvoor de zorgverlener een redelijke bedrag in rekening mag brengen. Als u een andere visie heeft dan welke in uw dossier staat, dan mag u aan de zorgverlener vragen om het dossier te wijzigen of om uw visie toe te voegen aan het dossier.
Het recht van de patiënt op bescherming van zijn privacy
De zorgverlener dient de privacy van de patiënt te beschermen en te bewaren. Alles moet vertrouwelijk worden behandeld. Medische handelingen mogen alleen uitgevoerd worden als niemand anders die kan waarnemen, tenzij de patiënt daarmee instemt. Het medisch dossier is alleen ter inzage aan de zorgverlener en degenen die betrokken zijn bij de behandeling. De zorgverlener mag geen enkele informatie aan derden verstrekken (inclusief directe familie), tenzij de patiënt daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven of als de wet de zorgverlener daartoe verplicht, of als het informatie betreft ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, maar dan alleen onder strikte voorwaarden. Het beroepsgeheim vindt zijn grondslag in het recht van de patiënt op geheimhouding van zijn persoonlijke gegevens. Dit recht op bescherming van de privacy ligt besloten in artikel 10 van de Grondwet. Het overlijden van een patiënt betekent niet dat diens privacy niet meer beschermd hoeft te worden. Ook na de dood hebben derden geen recht op inzage in het dossier, tenzij de zorgverlener zeker weet dat de patiënt daar geen bezwaar tegen gehad zou hebben.
De plicht van de zorgverlener informatie te verstrekken
Niet alleen heeft de patiënt recht op informatie, de zorgverlener is zelfs verplicht de patiënt informatie te verschaffen. De zorgverlener moet in voor de patiënt te bevatten bewoordingen vertellen over het onderzoek, de voorgestelde behandeling en alternatieven, en de gezondheidstoestand van de patiënt. Hierbij wordt wel het principe der redelijkheid gehanteerd: als er bijvoorbeeld een kans van één op een miljoen is op een bepaalde bijwerking van een bepaalde behandeling, dan hoeft dat niet besproken te worden.
De plicht van de zorgverlener een medisch dossier bij te houden
Een hulpverlener heeft de plicht om een apart dossier van elke
patiënt bij te houden. Een dossier is het geheel aan gegevens dat een
hulpverlener over een patiënt bijhoudt. Welke gegevens precies in het
dossier moeten worden opgenomen, verschilt per behandeling en per
medische beroepsgroep. Dit wordt door de hulpverlener zelf beoordeeld,
maar is ook afhankelijk van wettelijke bepalingen of voorschriften. In
het dossier moeten in ieder geval de basisgegevens opgenomen worden. Dit
zijn onder meer de bevindingen bij lichamelijk en psychiatrisch
onderzoek, de diagnose, de ingestelde behandeling, de voortgang van de
behandeling, het anaesthesie- en operatieverslag, belangrijke
laboratoriumuitslagen, verwijs- en ontslagbrieven, röntgenfoto’s,
verpleegkundige rapportages, aantekeningen van gesprekken en bevindingen
van vroegere hulpverleners of geraadpleegde deskundigen. Ook de
informatieverstrekking en uw afgegeven verklaringen moeten in het
dossier worden opgenomen.
Persoonlijke werkaantekeningen van de hulpverlener horen niet in het
medisch dossier. Persoonlijke werkaantekeningen zijn indrukken,
vermoedens en vragen. Ze dienen als geheugensteun voor de
gedachtevorming van de hulpverlener en zijn niet bedoeld voor collegiaal
gebruik. Zo gauw de hulpverlener persoonlijke werkaantekeningen met
zijn collega’s deelt door ze op te nemen in uw dossier dan zijn uw
rechten, zoals recht op inzage en vernietiging, van toepassing. Over het
algemeen blijven ook klachtafhandeling en aansprakelijkheidstelling
buiten het medisch dossier. Hiervoor worden aparte dossiers aangelegd
door een onafhankelijke klachtencommissie en de directie.
Bewaartermijn van uw medisch dossier
De algemene bewaartermijn van een medisch dossier is 15 jaar. Na afloop van de bewaartermijn moet het dossier vernietigd worden. Van uitzonderingen op de algemene bewaartermijn van 15 jaar is sprake bij:
- Goed hulpverlenerschap
- Uw medische gegevens kunnen langer bewaard worden indien dit redelijkerwijs voortvloeit uit de zorg van een goed hulpverlener. Ook kan uw huisarts uw medische gegevens langer dan 15 jaar bewaren in het kader van continuïteit van zorg.
- Wettelijke plicht
- Voor het dossier van een onvrijwillig opgenomen psychiatrische patiënt geldt een wettelijke bewaartermijn van 5 jaar na beëindiging van de gedwongen opname. Voor vrijwillig opgenomen psychiatrische patiënten geldt wel de algemene bewaartermijn van 15 jaar. Voor bepaalde gegevens in academische ziekenhuizen is de Archiefwet van toepassing. Documenten zoals het operatieverslag en de ontslagbrief moeten 15 jaar bewaard worden. Gegevens in het kader van een medische keuring moeten bewaard worden zolang het noodzakelijk is voor het doel waarvoor de keuring is gedaan. Dit zal meestal korter zijn dan 15 jaar.
- Verzoek van de patiënt
- U kunt een hulpverlener verzoeken bepaalde medische gegevens langer dan 15 jaar te bewaren. Maar u kunt ook om vernietiging van uw gegevens vragen, waarbij de bewaartermijn korter dan 15 jaar wordt. Binnen de Wet BOPZ kan een patiënt echter niet om vernietiging van zijn gegevens vragen voordat de wettelijke bewaartermijn is verstreken.
- Anonieme gegevens
- Indien uw hulpverlener uw gegevens anonimiseert, kunnen ze langer dan 15 jaar worden bewaard. Gegevens zijn anoniem wanneer ze niet, of met onevenredig veel moeite, herleidbaar zijn tot een persoon. Het verwijderen van de naam is niet altijd voldoende. Het bewaren van anonieme gegevens is vooral van belang voor wetenschappelijk onderzoek.
- Belang van anderen
- Wanneer het gaat om erfelijke aandoeningen kan een hulpverlener gegevens langer bewaren in het belang van uw kinderen. Of uw hulpverlener heeft de gegevens nog nodig voor een juridische procedure, die u tegen hem aangespannen heeft.
De plicht van de zorgverlener de privacy van de patiënt te bewaren
Het is de plicht van de zorgverlener er voor te zorgen dat geen
inlichtingen over de patiënt aan derden ter beschikking komen. Tenzij de
patiënt hier uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Alleen
personen die direct bij het onderzoek en de behandeling betrokken zijn,
mogen over de patiëntgegevens beschikken.
Zonder toestemming van de patiënt kunnen wel gegevens aan derden
verstrekt worden ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of
statistiek indien het vragen van toestemming niet mogelijk is en de
patiënt niet onevenredig wordt geschaad, of het vragen van toestemming
niet redelijk is en de gegevens niet tot de patiënt herleidbaar zijn.
Als een patiënt echter uitdrukkelijk bezwaar heeft gemaakt tegen het
verstrekken van gegevens ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of
statistiek, dan mag de zorgverlener geen gegevens verstrekken.
Het wetenschappelijk onderzoek moet wel een algemeen belang dienen en
het moet niet ook zonder de patiëntgegevens uitgevoerd kunnen worden.
Als er gegevens ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek
verstrekt worden, dan wordt dat door de zorgverlener in het dossier
genoteerd.
Het recht van de zorgverlener om verzoeken van een patiënt te weigeren
Voor diverse beroepen in de gezondheidszorg gelden professionele standaards. De zorgverlener heeft het recht om niet op een onredelijk verlangen van de patiënt in te gaan. De zorgverlener laat zich bij nemen van zijn beslissingen leiden door zijn eigen deskundigheid en mag bijvoorbeeld een verzoek van de patiënt weigeren om een röntgenfoto te laten maken.
Toestemming van de patiënt is vereist
Voor ieder onderzoek en voor iedere behandeling is toestemming nodig
van de patiënt. De patiënt beslist uiteindelijk of er wel of niet
behandeld wordt, niet de zorgverlener. De patiënt heeft het recht een
behandeling of onderzoek te weigeren en gegeven toestemming weer in te
trekken.
Bij ingrijpende onderzoeken of behandelingen wordt uitdrukkelijk om de
toestemming van de patiënt gevraagd. In de overige gevallen wordt ervan
uitgegaan dat de patiënt stilzwijgend toestemming geeft. Wanneer de
patiënt daar om vraagt, wordt in het medisch dossier genoteerd voor
welke behandelingen of onderzoeken toestemming is verleend.