Onderbeen

Blessures door sporten

Onderbeen blessures komen in de sport regelmatig voor. Meestal ten gevolge van overbelasting. De blessures manifesteren zich in de verschillende weefsels.

De top 5 van blessures van de onderbeen is:

• irritatie van het botvlies (shinsplints)
  • tendinopathie van de m.tibialis posterior (een peesirritatie van een spier in de kuit)
  • breuk of kleine scheurtjes in het scheenbeen
  • overbelasting van de diepe kuitspieren
  • compartimentsyndroom (het zogenaamde logesyndroom waarbij spieren in de kuit onder een te hoge druk komen te staan en daardoor te weinig bloed krijgen met als gevolg pijn).
Blessures in het onderbeen - Spectrum Fysiotherapie

Van de acute blessures aan het onderbeen is de zweepslag de bekendste. De ernst varieert van een lichte verrekking tot een afscheuring van de spier. Een afgescheurde spier moet operatief gehecht worden. Ook een botbreuk in het onderbeen komt voor. Dit gebeurt nog wel eens bij contact met de tegenstander (met als gevolg een acute botbreuk) of langzaam in de loop van training of wedstrijd (dit wordt een stress fractuur genoemd) waarbij kleine haarscheurtjes in het bot ontstaan.

De oorzaak van blessures varieert. Overbelasting, slechte trainingsopbouw, te zwaar zijn, contact met de tegenstander, jezelf overschatten, geblesseerd zijn en toch sporten zijn een paar oorzaken, slecht looppatroon, platvoeten waardoor onderbeen spieren overbelast worden.

Klachten door andere oorzaken

Klachten aan het onderbeen komen niet alleen voor ten gevolge van sporten. Vooral pijn in de kuit kan ook afkomstig zijn vanuit de rug. Dit wordt een neuralgische pijn genoemd welke dikwijls veroorzaakt wordt door een hernia of een stenose in de rug.

Het al genoemde compartimentsyndroom komt ook bij niet sporters voor. Door verhoogde druk in de kuit bij spataderen of trombose gebeurt dit ook makkelijk. Niet altijd is de oorzaak uitwendig te zien.

Krampen in de benen/kuiten kunnen ook een symptoom zijn van klachten van de inwendige organen. Bijvoorbeeld bij nierfalen en hartfalen.

Er zijn vele andere – niet veel voorkomende – oorzaken te noemen.

Wat doet de fysiotherapeut?

De meeste klachten kunnen met behulp van fysiotherapeutische interventies (deels) verholpen worden.

Behandeling in Leeuwarden

De behandeling vindt plaats in onze praktijk in hartje Leeuwarden, waar onze therapeuten u graag verwelkomen.